Kuntotekijät

 

Jalkapallo on kuntotekijöitä ajateltaessa ensisijaisesti nopeus- ja kestävyyslaji. Liikkuvuus- ja voimaharjoittelu rakentavat pohjaa nopeudelle ja kestävyydelle. Lisäksi liikkuvuus- ja voimaharjoittelu tukevat taitavuustekijöiden ja lajitaitojen opettelua sekä ehkäisee loukkaantumisia.

Yllä olevassa kuvassa on esitetty, tavoitteemme pelaajien kuntotekijöiden kehittämisessä. Kuvasta käy ilmi, kuinka eri nopeuden ja kestävyyden alueiden harjoittelu auttaa pelaajaa tehokkaampaan ja jatkuvampaan jalkapallotoimintaan.

Kuntotekijöillä tarkoitetaan niitä liikunnallisen suorituksen edellytyksiä, joiden perusta on energiantuottojärjestelmässä. Kuntotekijöitä ovat nopeus, voima, kestävyys ja liikkuvuus (notkeus).

 

Nopeus on kykyä liikkua mahdollisimman nopeasti kohteesta toiseen.

Voima tarkoittaa lihaksen supistusvoiman suuruutta.

Kestävyys tarkoittaa kehon kykyä vastustaa väsymistä

Liikkuvuus tarkoittaa lihasten ja nivelten liikelaajuutta.

 

Pitkään (ja vieläkin) jalkapallovalmentajat ovat harjoittaneet kuntotekijöitä harjoittein ja ohjelmin, jotka on tarkoitettu yleisurheilijoille. Yleisurheilijoiden harjoittelutavat sopivat vain osittain jalkapalloon. Fyysisen harjoittelun tulisikin olla lajispesifiä. Tavoitteenamme on kehittää nimenomaan jalkapallokuntoa.

Esimerkiksi yleisurheilun 100 metrin juoksussa suoritus on juoksu. Jalkapallossa emme kehota pelaajia juoksemaan vaan toimimaan jalkapallolle ominaisella tavalla; prässäämään, tekemään tilaa, hakeutumaan pelattavaksi jne. Jalkapallotoiminnat on tehtävä nopeasti, mutta niiden pituus on vain harvoin yli 30 metriä - yleensä jopa alle 10 metriä.

Kuntotekijöiden harjoittelua suunniteltaessa on huomioitava erityisen tarkasti herkkyyskaudet. Valmentajan on ehdottomasti tiedettävä, mitä ominaisuuksia missäkin iässä voi harjoittaa ja millaisin harjoittein. Esimerkiksi liian aikainen maksimaalinen voima- ja kestävyysharjoittelu voivat vaurioittaa lapsen elimistöä.