Maksimivoima

 

Maksimivoima jaetaan lihasmassaa kehittävään perusvoimaan ja lihassolujen hermotusta lisäävään maksimivoimaan. Puhtaalla maksimivoimalla puolestaan tarkoitetaan suurinta voimaa, jonka lihas tai lihasryhmä pystyy tuottamaan.

Jalkapalloilija ei tarvitse kehonrakentajan vartaloa ja varsinkin suuret lihasmassa ylävartalossa heikentävät ketteryyssuorituksia. Tämän vuoksi on tärkeää kohdistaa maksimivoimaharjoittelu pääasiassa jalkapallossa käytettäviin lihasryhmiin - jalkojen ja keskivartalon lihaksiin.

 

MAKSIMIVOIMAHARJOITTELU

Perusvoimaharjoittelun lisäämä lihasmassa ja maskimivoimaharjoittelun kehittämä lihasten hermotus rakentavat pohjaa lajinomaiselle nopeusvoimaharjoittelulle. Lisäksi vahvat alaraajojen lihakset ehkäisevät nivelten vika-asentoja ja siten myös loukkaantumisia.

Koska maksimivoimaharjoittelussa on käytettävä suuria lisäpainoja, tämän voiman alalajin varsinainen kehittäminen aloitetaan vasta murrosiän kasvupyrähdyksen jälkeen. Liian aikaisin aloitettu maksimivoimaharjoittelu saattaa vaurioittaa kehoa pysyvästi. Maksimivoimaharjoittelua ei tulisi aloittaa myöskään ennen kuin pelaajille on opetettu maksimivoimaharjoitusliikkeiden oikeat suoritustekniikat.

12-13-vuotiaana aloitetaan maksimivoimaharjoittelu opettelemalla kevyillä käsipainoilla ja voimatangoilla oikeat suoritustekniikat. 14-15-vuotiaana lisäkuormaa voidaan tasaisen hitaasti nostaa. Tällöin valmentajan tulee kuitenkin valvoa, etteivät suoritustekniikat kärsi lisäkuorman korotuksesta. Murrosiän jälkeen alkaa maksimivoiman herkkyyskausi, jolloin pelaajille tehdään henkilökohtaiset hajoitussuunnitelmat voimaharjoitteluun. Edelleen kuormitusta tulee nostaa hitaasti ja asteittain.