Alkuverryttely

Alkuverryttelyn tavoitteena on valmistaa pelaajat otteluun sekä henkisesti että fyysisesti. Tämän vuoksi on hyvä luoda tiettyjä rutiineja ja rituaaleija, joiden avulla pelaajat pääsevät mahdollisimman hyvään otteluvireeseen.

Lämmittelyssä kannattaa tehdä liikkeitä sekä pallon kanssa että ilman palloa. Olisi myös hyvä, jos yksi valmentajista ottaisi hyvissä ajoin maalivahdit tekemään oman valmistautumisensa.

Vuosien saatossa pelaajia kannattaa opastaa myös johtamaan toisiaan alkulämmittelyssä. Johtajan roolin antaminen kasvattaa lapsia vastuuseen.

Hyvin tehdyt alkulämmittelyt ovat otollisia mahdollisuuksia taitojen kehittämiseen ja lukuisten pallokosketusten saamiseen.

 

ALKUVERRYTTELYN RAKENNE:

  • Lyhyt hetki vapaata pallottelua
  • Juoksua, koordinaatiota, kehonhallintaa ja avaavia liikkeitä ilman palloa tai pallon kanssa
  • Venyttelyt
  • Viikkoteeman mukaisia pallollisia perustaitoja ilman vastustajaa (esim. syöttöjä, kuljetusta, harhautusliikkeitä, laukauksia)
  • Pienpeli (lyhyet työskentelyjaksot ja riittävästi palautumisaikaa)