VALMENTAJAN KESÄTERVEISET OMATOIMISEEN HARJOITTELUUN KESÄLLÄ 2015

Kuten Pajulahden leirillä luennolla todettiin, hyväksi urheilijaksi tuleminen vaatii:
1. Asennetta
2. Fyysisiä valmiuksia (juokseminen, kestävyys, kehonhallinta jne) sekä
3. Lajitaitoa (jalkapallossa: pallonhallintaa, laukaustaitoa, pelikäsitystä jne).

Kevätkausi on nyt lopuillaan ja harjoitukset jatkuvat elokuussa. Toivoisin kuitenkin, että harjoittelu jatkuisi kesän yli omatoimisesti.
Pienellä omatoimisilla harjoituksilla olette syksyllä huomattavasti paremmassa taito- ja kestävyystasolla.

Tehkää säännönmukaisesti töitä, se tuottaa pitkällätähtäimellä varmasti parhaan tuloksen.

Kesän viikkottainen harjoitusohjelma:
===============================

Fysiikka
-----------
- 2 lenkkiä viikossa(noin 2 - 4 km). Juoskaa yksin tai yhdessä joukkuekavereiden tai vaikkapa vanhempien kanssa
- 2 vatsalihasharjoitusta viikossa (esim. 30 vatsalihasliikettä per kerta)

Lajitaito
-----------
- Pomputtelu (5 kertaa viikko) :
       - Jos ennätyksesi pomputtelussa on alle 8 tavoite syksyllä on 15
       - Jos ennätyksesi pomputtelussa on alle 8 - 15 tavoite syksyllä on 25
       - Jos ennätyksesi pomputtelussa on yli 15 niin treenaa pomputteluvarmuutta siten,
         että näytät ensimmäisissä syksyn harjoituksissa, että 40 pomuttelun tulos syntyy muutaman yrityksen jälkeen.

      Pomputelkaa palloa mahdollisimman usein vaikka vain 5 - 10 min per kerta.
      Jos merkkaatte ennätyksen ylös päivämäärän kanssa niin huomaatte kuinka tulokset alkavat parantua muutaman viikon jälkeen.

- Harhautus:
       - Vuosien varrella on harjoituksissa harjoiteltu harhautuksia. Valitettavasti niitä ei ole tuotu peliin.
         Tämä johtuu ilmeisesti siitä toistojen määrä ei ole riittävä.
         Useimmilla Jadelaisella harhautus ei lähde "selkärangasta" automaattisesti.

       - Harjoitelkaa pallon kanssa harhautuksia.
         Hyviä harjoitteluharhautuksia ovat "HOJO" ja "jalka yli harhautus" tai sama "tuplana" (=molemmilla jaloilla peräkkäin).
         Voitte myös "ketjuttaa" harhautuksia (eli ensin HOJO sitten jalka yli harhautus jne).

       Muistakaa, että harhautuksessa on kaksi tärkeää elementtiä:
       1. Harhautusosuus, jossa tapahtuu kehon painopisteen siirto (eli "hämäysliike")
       2. Rytminmuutos (=lyhyt terävä askel), jossa mennään vastustajan ohi.

       Harjoitelkaa harhautuksia esim. pomputtelujen yhteydessä. Tehkää molemmat osuudet huolellisesti (harhautusosuus ja rytminvaihdos).
       Harjoitelkaa harhautusta sekä oikealle että vasemmalle puolelle.

Jos teette harjoituksia säännönmukaisesti ja huolella niin kehitytte varmasti.
Huomaan valmentajana heti ensimmäisissä harjoituksissa pelaajat, jotka ovat harjoitelleet kesällä tunnollisesti.
Muistakaa, että teette harjoitukset sekä itsenne, että joukkueenne eteen.

Hyvää kesää.

Valmentaja :)

-- 
Kari Tuomela / Via Optimus Oy
GSM 040 4115 336

 

 

 

 

 

YLEISIÄ PERIAATTEITA  Pajukahdessa  2.5.2015 ; MAALIVAHTI JA PUOLUSTUS

 

Jos oma pelaaja syöttää niin maalivahti ei saa ottaa käsiin !

Maalivahdin pitää tulla vastaan, jotta näyttäisi itse isommalta ja maali pienemmältä !

Maalivahdilla pitää olla hanskat ja erivärinen paita !

 

Puolustajien pitää nostaa linjaa !

Puolustajan kannattaa/pitää syöttää laitaan !

kun puolustetaan niin kavennetaan ja kun hyökätään niin levitetään !

 

KESKIKENTTÄ JA HYÖKKÄYS

 

Hyökkääjät hakee paikkaa; osaa hakea välejä, kuljettaa ja osaa laukaista !

Keskikentän pitää liikkua aktiivisesti ja auttaa puolustuksessa !

Keskikentän pitää osata syöttää kovia syöttöjä tarpeen mukaan ja levittää laitoihin !

Keskikentän pitää puolustaessa osata kaventaa ja hyökätessä leventää !

Hyökkääjien ja keskikentän pitää seistä sivurajalla peffa viivan puolella, jotta pystyy ottaan ykkösellä eteenpäin !

 

LIIKKUMINEN

 

Palloton pelaaja liikkuu, syötössä tultava vastaan, pelaajien liikuttava hyvin vapaisiin tiloihin = tulee syöttömahdollisuuksia

Aina pienessä liikkeessä ja valmiina, EI KANTAPÄILLÄ !

Kuminauha = hyökkääjät nousevat ja myös keskikenttä ja puolustajat nousevat

Harhautuksen jälkeen on tehtävä RYTMINMUUTOS koska muuten vauhti hidastuu ja harhautuksesta ei ole hyötyä ja vastustaja vie pallon

Jalkapallossa voi edetä ja juosta kahdella tavalla; pienillä askelilla tiukoissa paikoissa ja isoilla askelillla kun paljon tilaa ja edettävä nopeasti !

PALLOTTOMAN LIIKE ON TÄRKEÄÄ !!!

 

 

ERIKOISTILANTEET

 

HEITOT: Heitot kentän sisälle, heitot yleensä ylöspäin !

KULMAT :  Kikat 1, 2, 3, 12  muistakaa ne !

VAPAAPOTKUT, vastustajan : Muurin rakentaminen, yksi pelaaja lähelle palloa ettei nopeata tule !

VAPAAPOTKUT, omat: Nopea anto ettei vastustaja ehdi järjestyä ! Laukaus maalille ja rynnätkää pallolle jotta tulee maali !

Liikkuva pelaaja voittaa aina pallon !

 

 

 

 

YLEISIÄ PERIAATTEITA HARJOITTELUUN, VALMENTAMISEEN JA JOUKKUEKÄYTTÄYTYMISEEN LIITTYEN

Kannustetaan toisia, ei arvostella

Yritä aina parhaasi

Tottele valmentajaa

Valmentaja/jojo päättää pelipaikat

Kohtele vastustajaa 

TÄRKEITÄ OMINAISUUKSIA/ASIOITA

Nopeuskestävyys

Juoksu/Liikkuminen

Pallonhallinta

Laukaukset

Pelinäkemys

Asenne

Kuminauha (etäisyydet ei liian isoja)

Maalit tehdään keskeltä

Kevennys/Kavennus (liikkuminen kentällä tilanteen mukaan)

Palloton pelaaminen

Ensi kosketuksen suunta palloa otettaessa haltuun

Maalivahdin sijottuminen (etukulma kiinni, pallon sijainnin mukaan liikkuminen kaaressa)

 

 

 

 

 

 

 

 

JADE HARJOITUSOHJELMA KESÄKSI 

Valmentajan kesäterveiset pelaajille ja pelaajien vanhemmille
Sarjat ja turnaukset jatkuvat kesän jälkeen. Kesäharjoittelun tarkoituksena on innostaa pelaajia omaehtoiseen harjoitteluun. Omaehtoinen harjoittelu tarkoittaa sitä, että valmentajan ei tarvitse olla aina neuvomassa ja ohjaamassa harjoittelua vaan pelaajat voivat harjoitella myös yksin, kaverin, sisarusten tai vaikkapa vanhempien kanssa.
Harjoitusten ei tarvitse kestää kauan esim. 15 minuuttia riittää. Kehityksen kannalta on hyvä, jos harjoituksia olisi esimerkiksi 4-5 kertaa viikossa. Muistakaa, että parempiin tuloksiin pääsee, jos harjoitelee 15 min neljänä päivänä kuin harjoittelemalla kerralla kokonaisen tunnin.
Kesäharjoitukset liittyvät jalkapallon kahteen peruselementtiin: pallon hallintaan ja juoksemiseen.  Osalla Jaden pelaajista on vielä selkeitä puutteita pallon hallinnassa, osalla suurimmat haasteet ovat juoksemisessa.
Jos pelaaja ei hallitse palloa riittävän hyvin ei pelaamisesta oikein tule mitään. Syöttö, pallon vastaanotto ja pallon kuljetus. Siinä on peruselementit, joita jokainen jalkapalloilija tarvitsee.
Juoksu kuuluu osana jalkapalloon. Jalkapallopelaajan pitäisi olla nopea, mutta hänen pitäisi pystyä myös juoksemaan kentällä väsymättömästi.
Harjoitusohjelma
Pallonhallinta (=tekniikka)
·         Pallon pompottelussa yhdistyy useita peruselementtejä pallonhallinnasta.  
Harjoitelkaa seuraavaa perustemppua:
”Aloittakaa pompottelu siten että pallo on maassa. Nostakaa pallo jalalla ja pompotelkaa palloa vuorojaloilla 6 kertaa suoraan ilmassa siten, että viimeisellä pomputuksella potkaisette pallon kopiksi käteenne.”
 
·         Temppu on suhteellisen vaativa (=kukaan Jade:lainen ei sitä vielä hallitse) eikä sitä voi hetkessä oppia. Tehkää sinnikkäästi töitä ja parannelkaa pikkuhiljaa tulostanne.
·         Harjoitelkaa aluksi temppua siten, että jokaisen jalalla potkaistun pompun välissä annatte pallon pompata kerran maassa. Esimerkiksi
Nosto jalalla (esim. oikea jalka) - pomppu maahan –
pompautus (vasen) – pomppu maahan –
pompautus(oikea)   – pomppu maahan –
pompautus (vasen) – pomppu maahan –
pompautus (oikea) – pomppu maahan –
pompautus(vasen)   – koppi.
 
Sitten kun ylläkuvattu harjoite sujuu hyvin pomputtakaa kaksi kertaa ilmassa (oikea – vasen) ja antakaa tämän jälkeen pallon pompata maassa. Toistakaa harjoitusta kunnes saatte yhteensä kuusi pompautusta. Viimeisellä pompautuksella otatte pallon käteen.
 
Juoksu
·         Pyytäkää  vanhempia suunnittelemaan turvallinen juoksureitti. Reitin pituus voisi olla noin 1.5 - 2 km. Ottakaa aluksi vanhempi mukaan (myös vahempi sisar ajaa saman asian). 
·         Juoskaa rauhallisesti (varsinkin lenkin alkuosassa). Pyrkikää siihen, että voitte puhua juoksun aikana.
·         Juokseminen tulee kiinnostavammaksi, jos otatte aikaa juoksulenkiltä (vanhemmat voivat avustaa). Merkatkaa tulos paperille (=harjoituspäiväkirjaan). 
Tulokset
·         Esitelkää tulokset valmentajalle syksyllä kun harjoitukset taas alkavat. Tulokset voivat olla esimerkiksi:
 
o   Harjoituspäiväkirja tekniikkaharjoituksista ja/tai juoksulenkeistä.
Harjoituspäiväkirjaan voi merkataan päivämäärän, harjoituksen keston, juoksuajan (juoksuharjoituksesta) tai vaikkapa pomputteluennätyksen (pompotteluharjoituksesta).
 
o   Näyttäkää valmentajalle pomputtelutemppu, joka on kuvattu harjoitusohjelman pallonhallinta osassa.
 
Palkinto
·         Valmentaja miettii sopivia palkintoja tunnollisesti harjoitelleille pelaajille.
 
 
Hyvää kesää kaikille pelaajille ja pelaajien vanhemmille.
 
Terveisin ”Valkku”